The Wall |
Af Thomas Ulrik Larsen |
Siden
det brede gennembrud med Dark Side Of The Moon i 1973 var meget
forandret for Pink Floyd, ikke mindst som liveband. Bandet var gået fra
at spille store indendørskoncerter til massive shows, ofte uden døre.
Især i USA var bandet blandt de populæreste over hovedet, og på Pink
Floyds Animals-turné i 1977 (som havde den morsomme titel ”Pink Floyd
In The Flesh”) talte publikumsskarerne ofte 80.000-90.000 amerikanere,
hvoraf mange langt fra var de kernefans, der havde gjort en Pink
Floyd-koncert til noget magisk i de tidlige halvfjerdsere. ”Back then
you could hear a pin drop at appropriate moments, even with 10.000
people in the audience,” huskede Roger Waters senere. Internt kneb det også
med kontakten. Medlemmerne har siden bekræftet, at Dark Side Of The
Moon var den sidste plade, hvor bandet fungerede og betragtede sig selv
som en gruppe, hvor alle arbejdede mod et fælles mål og lod hver mands
talenter og evner komme til anvendelse i fællesskabets tjeneste. Waters fik lokket ham så tæt på scenen, at
han var i nåafstand – hvorefter Waters kvitterede for sin fans tillid
ved at plante en gedigen spytklat midt i hans ansigt. ”Later that
night I was shocked and appalled by my own behaviour. It
was a very fascist thing to do. I thought, Oh my God, what have I been
reduced to,” reflekterede Waters mange år efter. Kort tid
efter kom Wall-idéen til Waters som en rockteaterforestilling, hvor en
mur byggedes op mellem band og publikum som et symbol på den manglede
kontakt de to parter imellem. Oprindelig var planen at lade muren opføre
og lade koncerten slutte, når byggeriet var fuldendt. Sådan gik det
ikke helt, men mere om det senere. Samlingspunktet i
udviklingshistorien blev figuren Pink (en joke, der henviser til Pink
Floyds tidligste dage, hvor mange i branchen troede, at forsanger Syd
Barrett hed Pink Floyd). Kort sagt fusionerede Pink-figuren elementer
fra Roger Waters’ og Syd Barretts liv. Begge havde mistet deres fædre
som børn; Waters havde knap nok oplevet sin far i levende live, da
faderen bortkom under et slag i begyndelsen af 1944 mens Waters var spæd.
Waters’ far blev aldrig fundet, hverken død eller levende. Manglen på normale grænser resulterer i et Mur-byggeri, som
bliver mere og mere voldsomt og når sit højdepunkt det sted i
historien, hvor Waters’ og Barretts historer nærmest smelter sammen:
Pink foretager den mest ekstreme tilbagetrækning, der findes – han
mister forstanden. I sin sindssyge begynder han at se sig selv og
fungere som fascistisk führer; en selvopfattelse, der trækker tråde
til Waters’ spytteepisode fra Animals-turnéen. I et kort men klart øjeblik
bryder Pink sammen og trygler om lov til at komme ud sit eget mareridt.
Det lykkes, men ikke uden omkostninger: Spøgelser fra Pinks fortid dømmer
ham til at rive sin mur ned for at blive menneske igen. |
|