Venskab og lidenskab for musik
Et dybt venskab med blandt andet musikken som en fælles interesse, det er drivkraften bag de to initiativtagere til årets største musikalske begivenhed i Fredericia – The Wall i Kastellet. Thomas Kvist Christiansen, 41 år, og Carsten Linde , 46, har igennem et nu 16 år langt venskab brugt en masse fælles energi og begejstring på musik, og det fore- løbige klimaks på deres mangeårige musikalske foretagsom- hed er netop arrangementet med The Pink Floyd Project.
Når de sidste Pink Floyd toner klinger ud omkring midnatstid den 19. august vil de kunne se tilbage på en stribe af musikalske højdepunkter, som de enten har oplevet sammen eller hver for sig. De har lavet musikaviser, skrevet interviews, lavet koncerter, mødt nogle af store verdens store stjerner og et hav af danske musikalske navne, lavet anmeldelser og ikke mindst, så har de spillet i det samme bluesorkester, King- BeeZ, www.kingbeez.dk, og har været sammen om en
række store og små koncertoplevelser.    

Beatles og Mungo Jerry startede det hele

Det var en række konkurrencer i en lokal musikavis i Frede- ricia i 1990, hvor man kunne gætte og vinde vinylplader, koncertbilletter og CD´er, der førte Thomas Kvist Christiansen og Carsten Linde sammen. Månedsmagasinet Stick, blev blandt andet skrevet og udgivet af Thomas Kvist Christiansen, og Carsten Linde var en af de flittige læsere af bladet.

Lige siden sine drengeår havde Carsten Linde dyrket musik- ken i sin barndomsby Skanderborg, ja, der har ligefrem været dato på den musikalske interesses start. Det var den 7. januar 1971, på sin 11 års fødselsdag fik han nemlig sin første LP, Beatles For Sale. Den 35 år gamle vinylplade har stadig sin plads i pladesamlingen.

- På samme tid, som jeg fik min første LP, havde min barn- domsven og nuværende musikalske KingBeeZ-mate, Henrik Juhl Kristensen, fået en Mungo Jerry single, In The Sum- mertime, i julegave. Så resten af 1971 brugte vi til at diskutere, hvilken af disse to musikalske milepæle dagens møde skulle starte med, fortæller Carsten Linde.

Til Rolling Stones-koncert under protest

- Under mine forældres højlydte protester og nok med rette store bekymringer, var jeg som 13-årige til min første koncert den 4. oktober 1973.

- Det var med mægtige The Rolling Stones. En fantastisk, positiv og på mange måder skelsæt- tende koncert, som dagen efter i Århus Stiftstidende af Poul Blak fik følgende ord med på vejen " Mick Jagger springer rundt og ligner en ondskabsfuld parodi på sig selv".  Her fik jeg dog mit første knæk, for jeg havde faktisk siddet side om side med anmelder Blak, som tydeligvis havde haft en super-oplevelse med The Rolling Stones. Så meget for troværdige anmeldere, fortæller Carsten Linde .

1975 var Carsten Lindes og Henrik Juhl Kristensens Mungo Jerry-single og Beatles For Sale-lp blevet byttet ud med et udrangeret trommesæt, købt gennem Skanderborgs mest berømte hæler, Thomas "Gangster", og en Gibson-guitar i bedste Alvin Lee stil - købt på ganske ærlig vis.

Med Carsten Linde bag trommerne og Henrik Juhl Kristensen som sanger og guitarist var bandet Moster Mollys Gymnastik Cirkus en realitet.

- En sjov historie i den forbindelse er faktisk, at Skander- borgs eneste rigtige guitar-helt og manden på den 6-streng- ede guitar de første mange gange Poul Krebs gæstede Dan- marks Smukkeste Festival i Skanderborg, Henrik Skriver, skulle til prøve med Moster Molly's Gymnastik Cirkus. Des- værre kom hr. Skriver for sent og blev droppet af bandet. Men siden hen gik det ham jo ganske godt, han har trods alt spillet med selveste B.B.King på Danmarks Smukkeste Festival - det nåede Moster Molly jo aldrig, fortæller Carsten Linde.

Moster Molly kulminerede i 1980 i forbindelse med to koncerter i Odder, ikke langt fra Skanderborg - begge gange med flere gæster solister.


Valget mellem Slade og Sweet

Da Carsten Linde for længst havde lagt musikalsk fra kaj med Beatles og Moster Molly, tog Thomas Kvist Christiansen de første skridt ud i den musikalske verden. Det var dog ikke større skridt end at afgøre med sig selv, om han var til Sweet eller Slade. Det var et valg, han blev presset til at tage, for den på det tidspunkt umusikalske knægt, der blot gik i skole, legede røvere og soldater og med biler med lege- kammeraterne hjemme på vejen, blev drillet af flere af sine klassekammerater, fordi han overhovedet ikke vidste, hvad glamrockgrupperne Sweet og Slade var for noget.

Det blev der så rådet bod på, da han på sin fødselsdag fik en lille flot metallicfarvet  Duxbåndoptager. Med gaven fulgte kassettebåndet ”Old, New, Borrowed And Blue” med Slade. Nu var der valgt side, og Thomas Kvist Christiansen havde taget sine første musikalske skridt. Meget hurtigt kom også andre Sladekassettebånd til, og ret hurtigt begyndte Sweets Fox on the Run også at spille fra den lille Duxafspiller.

- Musikalsk har jeg langt fra været så engageret i musik som Carsten. Faktisk kom der først for alvor fart på min musikalske verden, da jeg gik i gymnasiet. Indtil da lyttede jeg til det man nu lyttede til, når vi var til skolefester, blandt meget andet Suzi Quatro. Jeg havde mine egne favoritter, uden at jeg dyrkede dem på nogen måde. Og meget af det musik jeg købte på kassettebånd bar tydeligt præg af det. Jeg har alle båndene endnu. Dire Straits, Cloud, Pink Floyd og Slade. Da jeg kom i 9.klasse fik jeg mig første stereoanlæg, et sort Akai, som jeg var pavestolt over. Og så tog min musikinteresse fart. Jeg begyndte at optage meget fra radioen, og var blandt andet ivrig lytter af maratonrocknætter fra Rockpalast fra Grugahalle i Essen.
 
Sting
Min første liveoptagelse var The Police i Rockpalast fra oktober 1980 – fed koncert, som jeg lyttede meget til, fortæller Thomas Kvist Christiansen.

I starten af 1980´erne var Thomas Kvist Christiansen begyndt at gøre sig som skrivende juniorreporter på den lokale ugeavis, Elbo Bladet. Det førte med årene til mange spændende interviewmøder med nogle af dansk musiks store navne som Sneakers og Sanne Salomonsen, Malurt, Michael Falch, Kasper Winding, Tøsedrengene og  Gnags.

       

Guitarist og sanger

I 1981 flyttede Carsten Linde til København. Der blev han guitarist og sange i bandet Human Mix, et band, der ud over den senere fru Linde, også havde bassisten Peter Solack med (i dag en landskendt P3 studievært) - dengang var han en af Sjællands absolut bedste funk-bassister, indtil en ødelagt tommel-finger-blomme satte en effektiv stopper for de musikalske lege.

Human Mix brugte dog mere tid på at snakke om øvelokales mixer, Gasolins første !!!!! end at spille, og alle gik hver til sit, da Carsten og Birgitte i 1988 skulle være forældre og valgte at flytte tilbage til det jyske og endte i byen for alle, Fredericia.

Inden Carsten Linde drog til Fredericia med fruen for at starte et nyt liv med barn, nåede han at opleve Pink Floyd live. Det var i 1988 på Gentofte Stadion. 



Velankommen i fæstningsbyen meldte Carsten Linde sig som PR-mand for Det Bruunske Pakhus - et betroet erhverv, som han bestred fra 1990 til 2002.

Store musikalske huller

Netop koncerten med Police fra Grugahalle blev for meget for en af Thomas Kvist Christiansens kammerater. Han mente, at der var meget alvorlige og store huller i den musikalske horisont. Derefter tvangsindlagde han Thomas Kvist Christiansen til at få optaget et antal kassettebånd med mange forskellige navne. Derefter kom der for alvor skred i musikinteressen. Flere og flere koncerter blev det til, og en interesse for det lokale musikliv i Fredericia voksede frem.


Efter et par års arbejde på forskellige journalistiske arbejds- pladser, besluttede Thomas Kvist Christiansen sig i 1990 for sammen med en fotograf at udgive en musikavis for Vejle Amt. Månedsmagasinet Stick blev født i foråret 1990, og i bladet indgik blandt andet en musikquiz. Hver måned kunne man som læser aflevere en kupon med navn og adresse, og så deltog man i en konkurrence om forskellige musikpræmier.

- På et tidspunkt kom der en fyr i en lang grå frakke med ikke blot én kupon, nej, han havde udfyldt for både sin kone og søn. Han kom troligt hver måned i en periode, men en dag spurgte han, om han ikke kunne gøre noget, hjælpe med et eller andet. Det blev starten på Carstens og mit venskab.

- Carsten lavede først og fremmest en ruteplan til uddeling af de mange gratis musikaviser, kørte desuden ud med aviserne. Efterhånden begyndte han også at skrive anmeldelser, og så var det musikalske parløb grundlagt. Jeg kunne nemlig fotografere til hans skriverier. Sammen drog vi ud med blok og kamera og mødte musikere fra ind- og udland, det var eksempelvis Henrik Strube, Allan Olsen og Mothers Finest, fortæller Thomas Kvist Christiansen.

Arrangerede koncert

Skanderborg Festivalen har haft en stor plads i Carsten Linde s liv, han har været publikum hele 21 gange i træk. Og netop dette engagement i denne den smukkeste festival gjorde, at Carsten Linde fik øjnene op for Poul Krebs.

- Og da Det Bruunske Pakhus ikke kendte til Poul Krebs, og byens anden koncertforening, Musik & Ungdom ikke mente, at Poul Krebs kunne synge, valgte jeg at kontakte restaurant Lady Hamilton, smed otte kilo på bordet og indgik aftale om afvikling af koncerten den 1. april 1993. Koncerten blev udsolgt på få uger, og den var i det hele tage en stor succes. Fredericia Dagblads anmelder, Morten Vilsbæk, gav da også koncerten rigtig mange rosende ord med på vejen, fortæller Carsten Linde .

Koncerten afstedkom, at Carsten Linde ret kort til efter blev en del af Musik & Ungdom, ligesom han også blev tilknyttet Fredericia Dagblad som koncertanmelder.

Gang i musikken

For Thomas Kvist Christiansen blev arbejdet med musik- magasinet Stick en igangsætter i forhold til at arbejde journalistisk med musikbranchen og ikke mindst til personligt at dyrke musikken. Det førte hurtigt til, at han blev hyret som freelancereporter på Danmarks Radio i Vejle, Kanal 94, hvor hans særlige opgave var at lave indslag om blandt andet musik. Udover at møde og interviewe Kronprins Frederik, førte arbejdet med båndoptageren blandt andet til interviews med folkene fra rockgruppen Skagarack og til Dansk Melodi Grand Prix i København med Lonnie Devantier.

- Jeg har været ansat 13 år på Danmarks Radio i Vejle, og har i den forbindelse lavet interviews med et utal af musikere og solister. Jeg har for alvor fået stor bredde på min musikhorisont, og en af de helt store oplevelser var et direkte studieinterview med de fire medlemmer af Aqua, da de udgav deres sidste album Aquarius, fortæller Thomas Kvist Christiansen.

      

- Men jeg må sige, at jeg fik for alvor sat en milepæl i mit musikalske liv, da Carsten Linde spurgte mig, om jeg ikke ville være med i et bluesband, Kingbeez, som han var gået med i som trommeslager.

- Jeg havde godt nok en basforstærker og en bas, men jeg havde aldrig lært at spille på den. Det forklarede jeg, men fik alligevel opfordring til at gå med, han og de andre i bandet skulle nok lære mig at spille. Så jeg takkede ja til invitationen og var med i cirka fem år. 


   

- Det var en fed oplevelse. Jeg fik lært at spille, og fik en mængde forrygende musikalske oplevelser ikke mindst den at stå på en scene foran et publikum og spille, fortæller Thomas Kvist Christiansen.

Skrev musikblade sammen

Ud over Månedsmagasinet Stick har de to musikelskere, Carsten Linde og Thomas Kvist Christiansen sammen lagt mange timer og kræfter i musikforeningen Musik & Ungdom, kulturbladet Marcaroni, kultbladet Lydskriften, og har på skift været med i bestyrelsen af Det Bruunske Pakhus.



Et særligt journalistisk fællesprojekt begik Thomas Kvist Christiansen og Carsten Linde i fællesskab i 1992.

Sammen lavede de det første portræt af maleren Johnny Madsen, der jo ellers er kendt som sanger, sangskriver og guitarist.

Læs artiklen - klik her.


I dag er arbejdet med at sætte The Wall op i Kastellet deres ultimative musikalske samarbejde til dato, men de er begge enige om, at det ikke vil blive deres sidste projekt sammen. De mange års venskab med solidt rodfæste i musikken skal nok lede de to ad nye veje.

Efter 23 år som politimand arbejder Carsten Linde i dag for Fredericia Kommune, han er gift med integrationkonsulent Birgitte Krag Linde. Sammen har de tre børn. Carsten Linde slår fortsat takten i trommerne i KingBeeZ. 

       

Efter 13 år i Danmarks Radio er Thomas Kvist Christiansen i dag ansat som kommunikationsmedarbejder i Fredericia Kommune. Han er gift med folkeskolelærer Helle Hector , sammen har de to børn. Bassen og forstærkeren står stadig i kælderen, og kan hentes frem, hvis lysten skulle komme over ham. Nu vælger Thomas Kvist Christiansen blot at tænke på de mange oplevelser, han har haft med bassen. Blandt andet til dengang han samlede sine brødre til et lille band, der underholdt ved faderens og moderens fælles runde fødselsdag.